Norwegian Wood

Alldeles snart klar med den fina Norwegian Wood av Haruki Murakami. Det är en 60-tals skildring där man möter Toru som blickar tillbaka på livet som ung i Tokyo, när han hör låten Norwegian Wood spelas.

Det är en riktigt bra bok och skulle lika gärna kunna utspela sig under 2000-talet. Dock kanske den inte är helt politiskt korrekt, jämställd eller rätt utifrån genusperspektiv, men vacker det är den verkligen. Bilderna som Murakami målar upp är fantastiska. Jag vill åka till Japan nu. Dessutom måste jag lyssna upp mig på Beatleslåten Norweigian Wood.
Att omslaget är något utav det snyggaste jag sett skadar inte. Jag har en tendens att fastna för saker som har en väldigt fin design. Men Murakami är en författare jag hört mycket gott om och som jag tänker fortsätta läsa. Nästa bok blir Kafka På Stranden eller Fågeln Som Vrider Upp Världen. Sen läste jag att det kanske blir en filmatisering av boken, med regissören Tran Anh Hung. Den kan bli hur fin som helst eller som det stod i DN "oemotståndlig".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0